Home

Tuesday, July 20, 2010

Aluan PMUS


Salamun’alaik

Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum!

Ungkapan awal itu kami tujukan kepada seluruh mahasiswa/i baru tahun satu sesi 2010/2011 ke Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA). Khasnya juga kepada mahasiswa/i Fakulti Kontemporari Islam, Jabatan Usuluddin. Harapnya kehadiran kalian memberi cahaya dan rahmat buat bumi tercinta ini. Bertuahlah kerana kalian terpilih untuk menempatkan diri di sini demi meneruskan kembara jihad ilmu.

Universiti Medan Jihad Ilmu

“Tuntulah ilmu hingga ke negeri China.”

Ungkapan taujih itu sangat menepati saranan dan gesaan suasana dunia saat ini yang mendesak kita, generasi muda pewaris bangsa untuk mempersiapkan diri dengan ilmu. Masakan kata-kata itu bisa terluncur pada belahan lidah generasi awal hingga menjadi zikir-zikir peneguh semangat, dipesan dari satu keturunan ke satu keturunan lain sampai hari ini. “Tuntulah ilmu hingga ke negeri China.” Ditambah dengan saranan baginda Rasulullah SAW, “Menuntut ilmu itu difardhukan ke atas setiap Muslim.” Mujurlah mereka yang terawal dari kita berjaya pada kehidupan mereka merencana dunia. Lahirnya Ibn Sina, Ibn Sirin, Ibn Batutah, Imam Al-Ghazali bahkan ramai lagi yang tidak bisa terhitung ilmu dan kepakaran mereka. Mereka itu bersungguh pada memahami dan mendalami ilmu. Ilmu makanan batiniyyah. Imam Nawawi itu tidak berkahwin kerana tenggelam dengan cinta kepada ilmu. Imam Syafie pernah menahan lapar demi kerana ilmu. Universiti sebagai medan jihad ilmu. Jihad itu ertinya kesungguhan. Kesungguhan dalam menadah ilmu sangat ditekankan agama.

Salah Faham

Salah apabila kita beranggapan jihad ilmu itu berkisar di bilik-bilik kuliah sahaja. Bergaul dengan buku-buku silibus pembelajaran dan nota kuliah yang disediakan pensyarah. Jangan dikongkong pemikiran dan kebebasan jihad ilmu hanya di bilik kuliah. Universiti sebagai medan ilmu punya pengertian bahawa ilmu itu sentiasa ada disekeliling kita. Bererti kita dikelilingi dengan ilmu, hanya sahaja tinggal kita yang mendapatkannya. Mendapatkannya tidak lain dengan kesungguhan. Itulah jihad ilmu. Di masjid dan surau terisi dengan majlis-majlis ilmu. Diserikan dengan program-program ilmu anjuran persatuan pelajar, forum, diskusi, debat, pidato dan lainnya. Pengedaran risalah dan buletin atau makalah juga sebahagian daripada sumber bagi mendapatkan ilmu.

Ambil Kesempatan

Justeru, jihad ilmu itu bukan pada bidang ilmu yang di ambil di universiti semata tetapi juga diluar jurusan kita. Mahasiswa/i bukan jurusan pengajian Islam bisa sahaja mendalami ilmu agama di sini. Mahasiswa/i pengajian Islam boleh mendalami ilmu sains, bahasa, sastera, ilmu kepimpinan dan lainnya. Dengan demikian akan terserlahlah pengertian pada jihad ilmu.

Akhirnya kami saff kempimpinan Persatuan Mahasiswa Usuluddin (PMUS) mengucapkan selamat datang kepada seluruh mahasiswa/i baru.

“Salam Mujahadah dan Selamat Berjuang!”


Saff Kepimpinan PMUS

No comments: