Home

Sunday, July 25, 2010

Tentera Subuh


"Orang islam tidak akan dapat menewaskan kami (bangsa yahudi) seandainya jemaah solat subuh kamu tidak seperti ketika solat jumaat,"
Begitulah ucapan seorang pendeta bangsa yahudi.

Sungguh dahsyat aura dan kekuatan orang yang berjemaah di pagi hari, ketika orang lain asyik dengan selimutnya di atas tilam beralaskan bantal yang empuk. Mahu tidaknya, mereka ini sanggup mengorbankan tidurnya demi mengabdikan diri mereka untuk Raja bagi semua raja di dunia ini. Bahkan jika ditambahkan dengan solat sunat sebelumnya, merekalah orang yang paling hebat di muka bumi ini. Jihad yang paling besar sekali adalah jihad melawan nafsu melebihi segala jenis jihad.

Sabda Rasulullah,
"Barangsiapa yang bersolat sunat sebelum Subuh (Rawatib), pahalanya adalah sama seperti mereka yang bangun malam (iaitu orang yang mengerjakan solat tahajjud di malam hari)".
Jika semua orang menghayati dengan hati dan nurani seorang insan yang bergelar hamba kepada Tuhan yang Maha Esa dan pengikut setia Rasulullah, pasti kita semua tidak akan berani dikacau oleh musuh-musuh Allah lagi, bahkan mereka akan tunduk di tangan kita dengan mudah sekali. Tentera panglima islam yang agung, Salahudin Al-Ayubi menjamin kekuatan tenteranya dengan bangun di malam hari beserta solat subuh berjemaah.

Mengikut keutamaan solat berjemaah pula, solat subuh berada di 'ranking' pertama dalam senarai solat fardhu, diikuti solat isya', asar, zohor, dan seterusnya maghrib. Ini kerana solat subuh memerlukan pengorbanan seseorang untuk melawan nafsu tidurnya. Jika kita melihat keadaan hari, surau dan masjid kebanyakannya dipenuhi ketika solat apa? Ketika solat maghrib orang ramai di masjid atau surau ini, sedangkan kalau mengikut 'ranking' keutamaan solat maghrib adalah yang paling akhir sekali. Bukan nak dibanding-bandingkan solat-solat fardhu ini, tapi nak menunjukkan betapa pentingnya jemaah solat subuh bagi menjamin kekuatan umat islam di zaman umat islam ketika ini dengan mudah dipijak-pijak oleh musuh-musuh Allah.

Jika tidak percaya, praktikkanlah, pasti kamu semua akan merasainya kehebatan solat subuh ini. Cuba bayangkan kalau permulaan hidup kita dalam hari itu dimulai dengan mengahadirkan diri dalam rumah Allah, betapa Allah akan mempermudahkan hidupnya pada hari itu. Terdapat keberkatan pada orang yang menunaikan solat subuh berjemaah di rumah Allah ini. Sebagai tambahan, jika kita hendak membuat doa selamat atau tahlil dan sebagainya, jemputlah orang yang solat subuh berjemaah ini. Bahakan elok lagi jika kita buatnya selepas solat subuh. Ini kerana keberkatan orang yang bersolat subuh itu.

Untuk menjamin umat islam yang kuat dan bertamadun semula adalah bermula dengan jemaah subuh. Jika kita inginkan agama kita bangkit semula, binalah ia kembali dengan solat subuh.

"Wahai umat Muhammad, bangunlah kamu semua daripada mimpi dunia yang penuh dengan tipu daya ini. Jadilah orang yang disayangi Rasulullah, bukan orang yang dibenci oleh Baginda"


No comments: